Çorlu tren kazasında yeni bilirkişi raporu: TCDD kusurlu

25 kişinin hayatını kaybettiği Çorlu tren kazasında TCDD Genel Müdürlüğü kusurlu bulundu. 2018 yılında yaşanan ve 7'si çocuk olmak üzere toplam 25 kişinin hayatını kaybettiği tren kazasÄ

GÜNDEM 29.10.2020 15:26:00 0
Çorlu tren kazasında yeni bilirkişi raporu: TCDD kusurlu

Edirne'nin Uzunköprü ilçesinden İstanbul Halkalı’ya giderken, Çorlu'nun Sarılar Mahallesi yakınlarında raydan çıkarak devrilen yolcu treninde, 362 yolcu ve 6 personel bulunuyordu. 7'si çocuk, 25 kişinin yaşamını yitirdiği kazayla ilgili Çorlu 1. Ağır Ceza Mahkemesi'nde görülen davada, TCDD 1’inci Bölge Müdürlüğü'nde görevli Demiryolu Bakım Müdürü Turgut Kurt, Yol Bakım ve Onarım Şefi Özkan Polat, Hat Bakım ve Onarım Memuru Celaleddin Çabuk ile Köprüler Şefi Çetin Yıldırım hakkında “taksirle ölüme ve yaralanmaya neden olmak”tan 2’şer yıldan 15’er yıla kadar hapis cezası isteniyor.

 

36 SAYFALIK RAPOR HAZIRLANDI

 

Davanın önceki celsesinde talep edilen bilirkişi raporu mahkeme dosyasına ulaştı. Çorlu 1. Ağır Ceza Mahkemesi'nin atadığı bilirkişiler olarak Prof. Dr. Hüseyin Yıldırım, Yüksek Mühendis Ahmet Şükrü Korman, Doç. Dr. Hüseyin Onur Tezcan, öğretim görevlileri Dr. İbrahim Kocabaş, Dr. İlker Üstoğlu, araştırma görevlisi Dr. Haluk Yılmaz ve Dr. Mehmet Ufuk Turan'ın hazırladığı 36 sayfalık raporda, TCDD Genel Müdürlüğü'nün kusurlu olduğu belirtildi.

 

"YAĞIŞ, ÖNGÖRÜLEBİLİR NİTELİKTEDİR"

 

Kazaya karışan lokomotif ve vagonlarda seyir güvenliğini olumsuz yönde etkileyecek herhangi bir eksiklik bulunmadığı belirtilen raporda, "Hız ihlali yoktur ve tren seti hızı livre değerine uygundur. Fren uygulaması derayman sürecine etki etmemektedir. Kaza günü meydana gelen yağış öngörülebilir niteliktedir. Menfezin kapasitesi 10 yıllık tekerrürlü taşkın debisine denk gelmektedir, yani yetersizdir. Havzanın yapısı ve arazide tarım yapılması akarsu yatağının yönünü ve yolunu zamanla değiştirmektedir ve demiryolu şevleri korunaklı değildir. Bu durum menfezlerin dolmasına ve kapasitelerinin yetersiz kalmasına neden olmaktadır. Kaza, menfezin üstündeki ray ve traverslerin altındaki balast ve dolgu tabakalarının boşalması ile meydana gelmiştir. Bu menfez, kazadan önceki şiddetli yağış sonrasında, komşu drenaj yapılarının işlevini yerine getirmemesi nedeniyle üç havzadan gelen akış ile karşı karşıya kalmıştır. Suyun menfez seviyesinin üzerinde çıktığı, menfezin kısmen basınçlı su, kısmen hava emerek çalıştığı, su seviyesi daha da yükseldikçe memba tarafından emilen suyun girdap yaparak yol şevinin stabilitesini bozduğu ve şebin göçmesine neden olduğu belirlenmiştir" ifadelerine yer verildi.

 

 

"YETERLİ SAYIDA YOL VE GEÇİT KONTROL MEMURU İSTİHDAMI ZORUNLUDUR"

 

Raporda, TCDD ve özellikle Ar-Ge Dairesi Başkanlığı'nın, Merkez ve 1. Bölge Demiryolu Emniyet ve Risk Yönetimi Müdürlüklerinin küresel iklim değişikliğinin farkında olmaları gerekmesine karşın, yaptıkları risk analizlerinde kaza meydana gelene kadar olan değişimleri dikkate almadıkları ve risk analizlerinin temel nedeni olan proaktif tedbirleri önermediklerinin görüldüğü kaydedilerek, şunlar belirtildi: "Kazada sinyalizasyon sisteminden kaynaklı herhangi bir kusur bulunmamaktadır. Olumsuz hava koşullarında kontrol görevini yerine getirmek üzere görevlendirilen personelin görevlerini sağlıklı olarak yerine getirilmesi için meteorolojik olaylarla ilgili eş zamanlı, güncel ve sürekli bilgi akışı gerekmektedir. Bu bilgi akışı TCDD'nin yeterli sayıda yol ve geçit kontrol memuru istihdam etmesi bir zorunluluktur. Mevcut durumda sürekli (her gün) ve düzenli kontrol görevini yerine getirecek, söz konusu memurlar dışında personel görevli değildir. Küresel iklim değişikliği ile hava koşullarının önemli dönüşüm geçirdiği düşündüğünde sicilli menfez kavramı sorgulanmalı, altyapı ve üstyapıda olağanüstü koşullara karşı hazırlıklı olmak amacıyla gerekli tüm önlemler alınmalıdır. Trenler modernize edilirken yol üstyapısının uygun hale getirilmesi yeterli değildir. Altyapı ve sanat yapılarının da buna uygun hale getirilmesi gerekir."

 

"GEREKLİ ÖNLEMLER ALINMADI"

 

Sonuç kısmında, TCDD Genel Müdürlüğü Ar-Ge Birimi, Merkez ve 1. Bölge Demiryolu Emniyet ve Risk Yönetimi Müdürlükleri ile diğer ilgili müdürlüklerin kusurlu bulunduğu raporda, söz konusu müdürlüklerin olağanüstü hava koşulları ile ilgili gerekli önlemleri almadıkları ve meteorolojik durum ile hava koşulları hakkında gerekli koordinasyonu sağlamadıklarına dikkat çekildi. Raporda ayrıca, demiryolu altyapısı ve sanat yapılarını üstyapı yapılan yenilemelerle uygun hale getirmediği vurgulanarak, “TCDD Genel Müdürlüğü'nün alyapı ve sanat yapılarını yenilemeden sorumlu başkanlığının kusurlu olduğu kanaatine varılmıştır” ifadelerine yer verildi. Mevcut durumda demiryolu altyapısı ve üstyapısının olası sorunlara karşı her gün düzenli olarak kontrol edilmesi için sorumlu personel olan Yol ve Geçit Kontrol Memuru istihdam etmekle sorumlu olan TCDD Genel Müdürlüğü de kazanın meydana gelmesinde kusurlu bulundu.  

 

Haber / Şaban KARDEŞ