Şoför asli kusurlu, TCDD tali kusurlu bulundu

Ergene'de 4 Eylül'de Kapıkule-Halkalı seferini yapan yük treninin çarptığı minibüste 7 kişinin hayatını kaybettiği kaza ile ilgili bilirkişi heyeti raporunu tamamladı. Bilirkişi raporunda minib

GÜNDEM 20.12.2021 15:32:00 0
Şoför asli kusurlu, TCDD tali kusurlu bulundu

Ergene Velimeşe Mahallesi’nde 4 Eylül sabahı Kapıkule-Halkalı seferini yapan yük treni, hemzemin geçitte kapalı bariyerlerin arasından geçmeye çalışan Bilal Küllü'nün kullandığı 59 ADJ 755 plakalı minibüse çarpmıştı. Yük treninin, fabrika işçilerini taşıyan minibüse çarpmasıyla meydana gelen kazada Suzan Aksoy, eşi Halil Aksoy, Nebibe Korkmaz, Cangül Akın, Hülya Dinçkol, Yaşar Yüce, Nusret Açıkgöz hayatını kaybederken, 6 kişi de yaralanmıştı.

 

BİLİRKİŞİ HEYETİ RAPORUNU TAMAMLADI

 

Minibüs sürücüsü Bilal Küllü'nün tutuklanmasının ardından kazayla ilgili İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Ulaştırma Birimi'nden Prof. Dr. Zübeyde Öztürk, Öğretim Görevlisi Dr. Adem Faik İyinam ve Öğretim Görevlisi Dr. Nurbanu Çalışkan Özüer'den oluşan bilirkişi heyeti, raporunu tamamladı.

 

ŞÜPHELİLERİN İFADELERİNE DE YER VERİLDİ

 

Bilirkişi heyeti tarafından Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı'na sunulan raporda şüphelilerin ifadelerine de yer verildi. Bilirkişi raporunda ifadesine yer verilen yük treninin ikinci makinisti Ali Dinç, makinist Abidin Yeşilmen'in hızı düşürerek ışıklı, sesli, kornalı uyarılarını yaptığını, geçiş sırasında bariyerlerin arasından sağ taraftan beyaz minibüsün demir yoluna aniden giriş yaptığını belirterek “Makinist Yeşilmen fren yaptı. Ancak durma mesafesi 200 metre kadar olduğu için araca çarpıp, 10-15 metre ileride durabildik” dedi. Hemzemin geçide sesli ve ışıklı ikazlar ile ilerlediklerini belirten birinci makinisti Abidin Yeşilmen ise “Bariyerler kapalı, ikazlar aktif durumda ve bütün araçlar bekleme halindeyken, bir anda Velimeşe yönüne gitmek isteyen minibüs bariyerleri çapraz olarak geçmeye başladı. Tren hızı 60-65 km/saatti. Hemzemin geçitte fren mesafesini geçtiğimiz için minibüse çarptık ve araç takla attı” dedi. Raporda yer verilen ifadesinde, Velimeşe'ye dönecek araçlar için kırmızı ışık yanıp, yanmadığını görmediğini belirten minibüs sürücüsü Bilal Küllü de “Çerkezköy istikametine yanan yeşil ışığı gördüğüm için önümdeki araçlar da durduğu için 'Neden gitmiyor?' diye korna çaldım. Geri vitese takıp, aracın sağından geçerek sola döndüm. Bariyerlerin birini geçip, tren yoluna vardığımda da treni görmedim. Işık da görmedim, ikaz seslerini duymadım. Gözümü açtığımda, kaza yaptığımı anladım” dedi.

 

 

“İLGİLİLER GÖREVDEN ALMADIKLARI İÇİN SORUMLUDURLAR”

 

Raporda ayrıca davacı avukatlarının ifadelerine de yer verildi. Davacı avukatlarının ifadelerinde, servis şoförü Bilal Küllü hakkında daha önce de aracı hızlı kullandığı ve trafiği tehlikeye attığı için şikayetlerin olduğu belirtilerek “Kazada toplam 7 kişi vefat etmiş, 6 kişi de yaralanmıştır. Şüpheli sürücü treni görebilecek ve duyabilecek konumdadır. Bilal Küllü, çalıştığı firmanın yetkililerine ve aracı işletenlere, trafik kurallarına riayet edilmediği, aracı hızlı kullandığı ve trafiği tehlikeye atması nedeni ile şikayet edilmiştir ancak ilgililer görevden almadıkları için sorumludurlar” denildi.

 

“BARİYER KOLLARININ UZUNLUĞU YETERSİZ”

 

Kazanın meydana geldiği hemzemin geçitteki bariyer kollarının yolu tam kapatacak uzunlukta olmadığına da dikkat çekilen raporda, tüm uyarı ve ikaz işaretleri ile bariyer kolları mevcut ve çalışır durumda olmasına rağmen, bariyer kollarının uzunluğunun yetersiz olmasının, sürücünün kapalı bariyerden geçebilmesine olanak sağladığı belirtilerek, koruma sistemi olmakla birlikte engellemede yetersizlik olduğu için, TCDD işletmesinin önlem eksikliği nedeniyle kazanın oluşumunda tali kusurlu olduğu ifade edildi.

 

MAKİNİSTLER KUSURLU BULUNMADI

 

Makinistler Abidin Yeşilmen ve Ali Dinç'in kusurlu bulunmadığı raporda, kazanın meydana geldiği kara yolunda şerit çizgilerinin silik olduğu ve refüj bulunmadığı belirtildi. İlgili kara yolu incelendiğinde, kara yolunda sürücülerin emniyetli seyrini sağlayacak donanımların eksik olduğu, şerit çizgilerinin silik olduğu, orta ayırıcının (refüj) olmadığı belirtilen raporda, “Ayrılan orta yolda refüj tesis edilseydi; bariyer kolu kısa bile olsa, kara yolu sürücüsü bariyer kapalıyken bu yola geçemezdi. Bu tip geçit yerlerinin düzenlenmesi ve önlemlerin alınmasında; TCCD İşletmesi kadar kara yolundan sorumlu kurumların da önlem alması gerekir. Bu kesimdeki kara yolundan sorumlu kurum hangisiyse ihmali olması nedeniyle kazanın meydan gelmesinde tali kusurlu” denildi.

 

ŞOFÖR ASLİ KUSURLU BULUNDU

 

Minibüs sürücüsü Bilal Küllü'nün asli kusurlu bulunduğu raporda, “Şüpheli sürücü Bilal Küllü servis minibüsünü kullanan bir şoför olarak, aracını dikkatli kullanması, sinyalin kendisine kırmızı yandığı yol kesiminde yeşil sinyali beklemesi, bariyeri kapalı olan ve uyarı sistemleri aktif olan geçide yaklaştığında, bu uyarıları dikkate alması ve hattın geçişe uygun olduğu anda hemzemin geçidi kullanması gerekirdi. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 76'ncı maddesine göre; sürücülerin ışıklı veya sesli ‘dur’ talimatına uyması ve demir yolu aracının yaklaşmadığından emin olduktan sonra geçmesi gerekirken, sürücü Bilal Küllü'nün bu kuralı ihlal ettiği ve tren hemzemin geçide yaklaşmaktayken hatta girerek kazanın meydana gelmesinde etkili olduğu için asli kusurlu olduğu görüş ve kanaatine varılmıştır” ifadelerine yer verildi.

 

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU