Çerkezköy-Kapıkule Demiryolu Hattı'nın temeli atıldı

İstanbul Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı'nın 155 kilometrelik Çerkezköy-Kapıkule kesiminin temeli dün atıldı. Törende konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Halkalı-Kapıkule Demi

GÜNDEM 25.09.2019 19:30:00 0
Çerkezköy-Kapıkule Demiryolu Hattı

İstanbul Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı'nın Çerkezköy-Kapıkule kesiminin temeli dün atıldı. Edirne'nin Karaağaç Mahallesi'ndeki Trakya Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nin bulunduğu tarihi gar binasında yapılan törene Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Cristian Berger, AB Ulaştırma ve Hareketlilik Komisyonyoneri Violeta Bulc, Bulgaristan Teknolojileri ve Haberleşme Bakan Yardımcısı Angel Popov, Edirne Valisi Ekrem Canalp ve davetliler katıldı.

 

“TÜRKİYE AVRUPA'NIN UÇ DEĞİL, BAŞLANGIÇ NOKTASIDIR”

 

Törende konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, hattın Çerkezköy-Kapıkule kesiminin temelinin atılmasının önemli olduğunu belirterek “Türkiye hem coğrafi konumuyla, hem de kültürel birikimi ve tarihi sürekliliğiyle, hem Asya, hem Orta Doğu, hem Akdeniz ve Karadeniz, hem de Avrupa ülkesidir. Türkiye Avrupa'nın uç değil, başlangıç noktasıdır. Ve yine Türkiye, Asya'nın kıyıda, köşede bir yeri değil, giriş kapısıdır. Bakış açıları değişse de ülkemizin önemi değişmemekte; dünyanın seyri ne yöne giderse gitsin, Türkiye'nin stratejik değeri artmaktadır” ifadelerini kullandı.

 

 

“UMARIM, BU YAKLAŞIMLARINDAN BİR AN ÖNCE VAZGEÇERLER”

 

Konuşmasında Türkiye- AB ilişkilerine de değinen Bakan Turhan, “Kafkasya ile Orta Asya petrolü ve doğal gazının batıya ulaştırılmasından, terör saldırılarına, göç hareketlerinden bölgesel güvenlik arayışlarına pek çok hususta AB ile ilişkilerimizin konjonktürel olmadığı, daha doğrusu olmaması gerektiği açıktır. Kaldı ki demokratik, laik, sosyal hukuk devleti olma prensiplerini benimsemiş, serbest piyasa ekonomisini kabul etmiş bir ülke olmamız hasebiyle de AB ile ilişkilerimiz, konjonktürel olmamayı gerektirmektedir” dedi. Türkiye olarak, meseleye bu şekilde yaklaşırken, AB'nin her konuda aynı duyarlılıkta olmadığının farkında olduklarını söyleyen Turhan, “Umarım, bu yaklaşımlarından bir an önce vazgeçerler” dedi.

 

TEDARİK ZİNCİRİNİN ÖNEMLİ BİR PARÇASI

 

Türkiye’nin, ihracatının yüzde 50'den fazlasını Avrupa'ya gerçekleştirdiğini kaydeden Bakan Turhan, doğrudan yatırımın yüzde 67'den fazlasının Avrupa'dan Türkiye'ye geldiğini ve Avrupa için Türk üreticilerin, üretim ve tedarik zincirinin önemli bir parçası olduğunu dile getirdi.

 

“HATTIN YAPIMINI DAHA ÖNEMLİ HALE GETİRİYOR”

 

Tüm bunları çok daha yukarılara taşımanın mümkün olduğunu ve bunun da ancak adil, istikrarlı bir yaklaşımla sağlanabildiğini kaydeden Turhan “Türkiye olarak, ulaştırma ağlarının Avrupa'ya entegrasyonunun yüksek standartlarda sağlanması, her daim önceliklerimiz arasında yer almıştır. İşte, Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı'nın hizmete girmesi ile Trans-Avrupa Ulaştırma ağlarına yüksek kalitede bağlanmanın son aşaması tamamlanmış olacaktır. Ülkemizin Avrupa'yı Asya ve Uzak Doğu'ya bağlayan konumu nedeniyle, büyüyen Asya ekonomileri için Avrupa ve Afrika arasındaki ticaret güzergahlarının odak noktasında bulunması, bu hattın yapımını çok daha önemli hale getirmektedir. Hattın; Çin, Asya, Avrupa ve Orta Doğu'yu birbirine bağlayarak devasa bir altyapı ve ulaşım ağı oluşturulması amaçlanan 'Bir Kuşak Bir Yol Projesi'ne katkı sunacak olması da çok anlamlıdır” dedi.

 

 

275 MİLYON EURO HİBE KULLANILDI

 

Bakan Turhan, “Bu projenin, 'Orta Koridoru', bizim deyimimizle 'Modern İpek Yolu'nun hayatiyet kazanması için son dönemde ülkemiz genelinde, doğu-batı ve kuzey-güney ekseninde çok büyük işlere imza attık. Bu nedenle, Londra'dan Pekin'e uzanan Demir İpek Yolu'nun hayata geçmesine de en başından beri stratejik bir mesele olarak yaklaştık” dedi. Projenin Çerkezköy-Kapıkule kesiminde 275 milyon euro hibe kullanıldığını ifade eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, bütçe büyüklüğü ve teknik özelliklerinin yanı sıra ülkemizin Bulgaristan sınırından İstanbul'a kadar uzanan güzergahıyla, Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı projesinin coğrafi olarak Türkiye'nin AB'ye bağlanmasını da simgelediğini söyledi.

 

“YAKLAŞIK 4 YIL SÜRECEK”

 

Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı projesinin, Çerkezköy- Kapıkule kesiminin inşasının AB ile birlikte ortak finanse edileceğini söyleyen Bakan Turhan “Diğer kesimi oluşturan Halkalı- Çerkezköy bölümünün tamamını ise milli bütçemizle inşa edeceğiz. Bakanlığımız şimdiye kadar Avrupa Birliği ile ortak yürüttüğü tüm demiryolu projelerinde, her seferinde imzaladığı sözleşme bedeli ile bir önceki proje bedelinin üzerine çıkmış. Ayrıca, Avrupa Birliği'nin sınırları dışında tek sözleşme içinde vermiş olduğu hibe rekorunu da sürekli yükseltmiştir. Temelini atacağımız Halkalı- Kapıkule Demiryolu Hattı projesinin Çerkezköy-Kapıkule kesiminin inşası için ise 275 milyon euro AB hibesi kullanılarak yeni bir rekora daha imza atılmış olacaktır. Yaklaşık 4 yıl sürecek olan inşaat çalışmaları esnasında ihtiyaç duyulacak işgücü, diğer projelerimizde olduğu gibi yine bölgeden temin edilecektir. Hattın hizmete girmesiyle de ticari hareketlilik ciddi boyutlara ulaşacağından, herkes kazançlı çıkacaktır. Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı projesi, Avrupa Birliği ile işbirliği içerisinde uzun zamandır hayata geçmesi için çaba sarf ettiğimiz önemli bir projedir. Hem Türkiye, hem de Avrupa Birliği tarafı olarak her seviyede ciddi oranda zaman, emek ve çaba sarf edilmiştir” dedi.

 

“SADECE BİR TEMEL ATMA DEĞİL, DAHA FAZLASI”

 

Törende bulunmaktan mutluluk duyduğunu belirten AB Ulaştırma ve Hareketlilik Komisyoneri Violeta Bulc ise “Epey bir zaman aldı ama sonunda bu noktaya gelebilmeyi başardık. Bu projeyi, bu önemli noktaya getirebilmeyi başardık ama bu daha başlangıç. Bugün esasında sadece bir temel atma töreni değil bu, daha fazlası. Bu zaten kendisini gösteriyor. Bugün bizler gerçekten yeni, fiziksel bir bağlantıyı kutluyoruz AB ile Türkiye arasında, Avrupa ile Asya arasında, doğu ile batı arasında ve tüm bu bağlantının kalbinde de Türkiye var. Çok basit, ulaştırma her şeyi birbirine bağlar. Zaten amacı budur. Kıtalar ve medeniyetler arasında köprü olmak, gerçekten çok büyük bir güzelliktir. Sizler hem Avrupa'ya, hem Asya'ya aitsiniz ve iki tarafı da birleştirmek için harika bir yerde bulunuyorsunuz. Türkiye'de ulaştırma altyapısını ortaya koymak demek, ekonomileri daha iyi şekilde birbirine yaklaştırmak demek. Aynı zamanda yeni, ekonomik bir bağlantı, bir kargo koridoru oluşturmak demek” dedi.

 

155 KİLOMETRELİK BÖLÜMÜNÜN TEMELİ ATILDI

 

AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Cristian Berger ise bu törenin AB ile ilgili ilişkiler açısından çok önemli olduğunu belirterek emeği geçenlere teşekkür etti. Konuşmaların ardından Bakan Turhan ve beraberindekiler tarafından Edirne'nin Havsa ilçesindeki temel bölgesine canlı bağlantı yapılarak İstanbul Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı'nın Çerkezköy-Kapıkule kesimini oluşturan 155 kilometrelik bölümünün temeli atıldı.

 

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU