Bakanlık, tren faciası raporunu yayınladı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 8 Temmuz 2018 tarihinde yaşanan 25 kişinin hayatının kaybettiği, 268 kişinin de yaralandığı tren faciasının ardından 411 gün sonra rapor hazırladı. Raporda kaza

GÜNDEM 28.08.2019 15:22:00 0
Bakanlık, tren faciası raporunu yayınladı

Hazırlanan 21 sayfalık raporda, kaza hakkındaki detaylar, kaza bilgileri, makinistlerin kazayla ilgili ifadeleri, kaza öncesi süreç ve kaza anı, kaza sonrasındaki süreç, bakım ve onarım organizasyonu, altyapı değerlendirmesi, meteorolojik koşullar, hattın kontrol ve gözetimi, demiryolu altyapıları gibi bilgilere yer verilirken, kaza sebebi olarak sık sık 'yağış' vurgusu yapıldı.

 

“BAŞKACA BİR TEDBİR ALAMAYACAKLARI DEĞERLENDİRİLMİŞTİR” DENİLDİ

 

Raporda, “Hat kesiminin aliyman olması, eğimin olmaması, platformun boşaldığı kısmın çok kısa mesafeli olması, yaklaşım güzergahında hat bozukluğu ile ilgili belirtilerin olmaması, sinyalizasyon ve elektrifikasyon sistemlerinde herhangi bir ikazın olmaması gibi nedenlerle çok kısa sürede meydana gelen kazada makinistlerin başkaca bir tedbir alamayacağı değerlendirilmiştir” ifadelerine yer verildi.

 

“MENFEZ KONTROLÜ MAYIS 2018’DE YAPILDI”

 

Menfezin, “Rumeli Demiryolu hattının İstanbul-Edirne kısmının 1873’de hizmete girdiği dikkate alınarak”, yaklaşık 145 yıllık olduğunun tahmin edildiği vurgulanan raporda, söz konusu menfezin kazadan önceki son kontrolünün, ilkbahar kontrolü kapsamında Mayıs 2018’de yapıldığı, bu kontrolde menfezin mecrasının dolu olmadığı ve mecrada herhangi bir temizliğe ihtiyaç olmadığının tespit edildiği belirtilerek, “Yalnızca balast tutucu yapılması önerilmiştir. Kaza tarihinde balast tutucu henüz yapılmamıştır” denildi.

 

“AŞIRI YAĞIŞLAR KONUSUNDA İLGİLİ BİRİMLER UYARILMIŞTIR”

 

Söz konusu menfezin çökmesine meteorolojik koşulların yol açtığı söylenen raporda sık sık yağış vurgusu yapılırken, ilgili bölümde şu sözlere yer verildi: “Meydana gelen yağışlar lokal ve tropikal iklim yağışları gib yağış miktarı çok yüksek ve hortum şeklinde olup, yağış ve horumun meydana geldiği yerlerde çok fazla hasar-zarara sebep olmaktadır. Bu nedenle özellikle meteorolojiden hava durumunun takip edilerek sicilli yarma ve dolgu şevlerinin akma ve heyelan tehlikesine karşın gözetim ve kontrol altında tutulması, kritik olan hava durumlarında nöbetçi bırakılması, gerekirse makinistler ve TSİ kumanda merkezleriyle iletişime geçilerek hava ve yol durumunun takip edilmesi doğal afetlerin kazaya sebep olmadan önlenmesi büyük önem arz etmektedir. Bu gibi olağanüstü durumlarda gerekli görülen yerlerde yaya kontrollerin artırılması’ denilerek aşırı yağış konusunda ilgili birimler uyarılmıştır”

 

“KAZAYI ÖNLEMEYE YÖNELİK İHBAR VEYA UYARI OLMAMIŞTIR”

 

“Saat 14:00-15:00 arasında meydana gelen yoğun yağışı ve altyapıya vermeye başladığı zararı görebilecek; hat üzerinde seyir eden bir tren veya çalışan personel bulunmadığından kazayı önlemeye yönelik ihbar veya uyarı olmamıştır” ifadelerine yer verilen raporda “TCDD Hat Bakım El Kitabında ve 105 Nolu genel emirde esasları belirtilen aşırı yağış sonrası yolda yapılacak işlemlerin lokal, beklenmedik, sicilli olmayan hat kesimlerdeki durumları karşılamaya yetmediği ortaya çıkmıştır. Yolu kontrol etmekle sorumlu personelin 40-50 km ötede meydana gelen yağışı konvansiyonel usullerle takibi yetersiz kalmaktadır. Demiryolu hatlarındaki köprü, menfez, yarma, tünel gibi sanat yapılarının modern algılama sistemleri ile takibi zaruret haline gelmektedir” denildi.

 

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU