Biyoloji öğretmenleri 'biyoteknoloji' eğitimi aldı

Trakya Üniversitesi'nde yürütülen ve TÜBİTAK-4005 Yenilikçi Eğitim uygulamaları Programı kapsamında desteklediği "Geleceğin Teknolojisi Biyoteknoloji-2" projesiyle teorik, interaktif, etkileşimli ve uygu

GÜNDEM 14.07.2019 09:02:00 0
Biyoloji öğretmenleri

Trakya Üniversitesi'nde yürütülen ve TÜBİTAK-4005 Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Programı kapsamında desteklenen "Geleceğin Teknolojisi Biyoteknoloji-2" projesiyle teorik, interaktif, etkileşimli ve uygulamalı eğitim düzenlendi.

 

TÜBİTAK 4005 PROJESİ

 

"TÜBİTAK 4005 218B537No'lu Proje" kapsamında düzenlenen 120 bin TL destekli "Geleceğin Teknolojisi Biyoteknolojisi-2" başlıklı program ve etkinliklere Türkiye'nin çeşitli illerinde görev yapan, Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı, toplam 25 Biyoloji öğretmeni katıldı. Teknoloji Araştırma ve Geliştirme Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde (TÜTAGEM) ve Mühendislik Fakültesi GBM Biyoteknoloji Laboratuarı'nda gerçekleştirilen proje faaliyetlerine, Proje Yürütücüsü ve Genetik ve Biyomühendislik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Semra Hasançebi, Proje Koordinatörü Uzman Biyolog Mete Arslan Konak ile akademisyenler ve Türkiye'nin çeşitli illerinden öğretmenler katıldı.

 

8 GÜN SÜRDÜ

 

Trakya Üniversitesi bünyesinde çeşitli etkinlikler, teorik ve deneysel uygulamalar, Yapılandırmacı yaklaşım, 5E Modeli ve iş birlikli öğrenme ile alanında uzman ve yetkin akademisyenler eşliğinde gerçekleştirilen proje dahilindeki eğitimler 8 gün sürdü. Eğitimle ilgili bilgi veren Proje Yürütücüsü Trakya Üniversitesi Genetik ve Biyomühendislik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Semra Hasançebi, “Geleceğin Teknolojisi Biyoteknoloji-2” Projesi’nin asıl hedefinin öğretmenler aracılığıyla genç neslin bu teknolojiyi ve çıktılarını doğru anlamaları, meslek seçimlerinde bilinçlendirilmeleri, dolayısıyla ülkemiz geleceğinin şekillenmesine katkı sağlanması olduğunu belirtti. Hasançebi, bu proje ile aynı zamanda katılımcıların biyoteknoloji okur-yazarlık seviyesinin arttırılması bu sayede toplumun özellikle de genç neslin abartılardan veya bilgi kirliliğinden korunmasına da katkı sağlanmasının da hedeflendiğini kaydetti.

 

EN ÖNEMLİ BİLİMSEL DEVRİM OLMA YOLUNDA İLERLİYOR

 

Biyoteknolojinin, yaşadığımız yüzyılın en önemli bilimsel devrimi olma yolunda emin adımlarla ilerlediğini belirten Hasançebi “rtık bilim insanları, bu teknoloji ile istenen genleri değiştirme ve bir türden diğerine gen aktarma imkanına sahip ve bu imkan, kullanılan organizmaların da sınırsızlığı anlamına geliyor” dedi.

 

HER ALANDA ÇÖZÜMLER SUNAN BİR TEKNOLOJİ

 

Toplumda sadece GDO ile tanınırlık kazanan biyoteknolojinin, bunun aksine hemen her alanda canlıların kullanımı ile doğal ve innovatif çözümler sunan bir teknoloji olduğunu kaydeden Hasançebi “Ayrıca yaşanan hızlı gelişmeler sayesinde insanlığın geleceğini şekillendirme potansiyeline sahip görünmektedir. Dolayısıyla bu popüler bilim/uygulama alanı sosyal, siyasi ve ekonomik tartışmaları da beraberinde getirmektedir.  Toplumun biyoteknolojiyi anlaması, gerçekleşen ilerlemeleri, yararlarını ve risklerini değerlendirebilmeleri için doğru temel bilgi düzleminin oluşturulmasına gereksinim vardır” bilgisini verdi.

 

16 İLDEN ÖĞRETMENLER KATILDI

 

Kızılpınar Belediyesi Çok Programlı Anadolu Lisesi Biyoloji Öğretmeni, proje Koordinatörü Uzman Biyolog Mete Arslan Konak da azalan laboratuar dersi yapma isteğini bu proje ile arttırmış olduklarını, ayrıca gen terapi, biyoteknolojik ilaçlar, rekombinant DNA teknolojileri, 21.Yüzyılda öğretmenler için web 2.0 araçları ve biyogüvenlik konularında 16 ilden gelen öğretmenlere eğitimler verdiklerini söyledi.

 

 

DİNAMİK VE İŞLEVSEL BİR EĞİTİM VERİLMELİ

 

Her geçen gün teknolojiye bağımlılığın arttığı günümüzde, bu teknolojilerin canlılar üzerindeki etkisinin tartışmalı hale geldiğini dile getiren Konak, geleceği inşa edecek nesillerin değişen dünya düzenini iyi anlaması, okuması ve katkı yapabilir seviyeye gelmesi gerektiğini dile getirdi. Topyekûn kalkınma ve refah seviyesinin artması için öğrencilere dinamik ve işlevsel bir eğitim verilmesi gerektiğini ifade eden Konak, bunun yolunun da insan ve doğa merkezli öğretmen eğitiminden geçtiğini belirtti.

 

DAHA DUYARLI VE DOĞRU KARAR VERME MEKANİZMALARI GELİŞTİRECEK

 

Doç Dr. Hikmet Sürmeli de sosyo-bilimsel konular hakkında eğitim vererek “Öğretim programlarında sosyo bilimsel konular yerini aldı. Bu konudaki yetersiz eğitim göz önüne alındığında biyoloji öğretmenlerinin projede yer alması çok iyi oldu. Öğretmenlerin özellikle uygulamalı olarak bu konularda eğitim alması da projenin diğer önemli noktası oldu.  Gelecek nesilleri yetiştiren biyoloji öğretmenlerinin bu eğitimi almaları; bu eğitim ile birlikte öğrenciler gerçek hayatta karşılaşacakları sosyo-bilimsel konularla ilgili karar verirken, konunun etik boyutunu da göz önünde bulundurmalarını sağlayacak. Öte yandan gelecek nesiller toplumu ilgilendiren konularda daha duyarlı ve doğru karar verme mekanizmaları geliştirecek” dedi.

 

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU