Kireç stabilizasyonu çalışmaları başladı

Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi, silindir ile sıkıştırılmış beton (SSB) yol uygulamasının ardından, kireç stabilizasyonu çalışmalarını başlattı.

GÜNDEM 26.09.2018 16:59:00 0
Kireç stabilizasyonu çalışmaları başladı

Kireç stabilizasyonunun, Trakya'da ilk kez Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi tarafından uygulanmaya başlandığını belirten yetkililer “Fen İşleri Dairesi tarafından Süleymanpaşa'ya bağlı Hürriyet Mahallesi'nde kireç stabilizasyonu uygulaması başarıyla gerçekleştirildi” dedi.

ÇALIŞMALARI İNCELEDİLER

Tekirdağ Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Albayrak ve Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri M. Zeki Gürcün de çalışmaları inceleyerek personelden yapılan uygulama hakkında teknik bilgi aldı.

DİĞER İLÇELERDE DE YAPILACAK

Yetkililer, yolların daha sağlam ve uzun ömürlü olmasını sağlayan kireç stabilizasyonunun uygulanmasına, Fen İşleri Dairesi'nin programı doğrultusunda diğer ilçelerde ve mahallelerde de devam edileceğini belirtti.

KİREÇ STABİLASYONU NEDİR?

Kireç stabilizasyonunun, yol altyapısını oluşturan taban zemininde mevcut malzemenin mukavemetinin artırılarak kullanılabilmesi amacıyla, fiziksel veya kimyasal özelliklere sahip toz halinde kirecin nebati toprağa özel bir yöntem ile karıştırılması ve silindir ile sıkıştırılması sonucunda alt temel tabakasının sağlamlaştırılması işlemi olduğunu belirten yetkililer “Kireç stabilizasyonu, özellikle killi zeminlerde büyük fayda sağlayan bir uygulanmadır. Killi zeminler, yüksek oranda su içerdikleri için yolun taşıma gücünü önemli ölçüde azaltmakta ve yol çalışmalarını zorlaştırmaktadır. Klasik yöntemde bu sorunu ortadan kaldırmak için zemindeki killi nebati toprak kazıma yöntemi ile kaldırılır, bir başka depolama alanına taşınır. Kazınan killi toprağın yerine, taş ocaklarından getirilen alt tabaka malzeme ile dolgu yapılır. Daha sonra üzerine yol katmanlarını oluşturan malzemenin serimi gerçekleştirilir” dedi.

“BÜYÜK TASARRUF SAĞLIYOR”

Kireç stabilizasyonu uygulamasında herhangi bir hafriyat çalışması yapılmaksızın, iş makinesi ile karıştırılmak suretiyle zemindeki mevcut killi malzemeye yüzde 3-5 oranında kireç katılarak çok daha düşük maliyetlerle zemin güçlendirme çalışması yapıldığını söyleyen yetkililer “Sönmüş ve sönmemiş kirecin kullanıldığı kireç stabilizasyonu tekniğinde, işe öncelikle nebati toprağın kaldırılması işlemi ile başlanır. Ardından greyder ile üstyapı taban malzemesinin stabilizasyona hazır hale getirilmesi sağlanır. Kirecin, serim makinesine yüklenmesinden sonra zemine uygun miktarda kireç serilir. Serilen kireç stabilizatör makinası ile dağıtılarak, parçalama ve karıştırma işlemleri yapılır. Bu işlemlerin ardından vibrasyonlu keçi ayaklı silindir ile zemin sıkıştırılır. Sıkıştırılan zemin arazöz yardımı ile sulanır ve greyder ile düzeltilir. Sonra son olarak çelik bandajlı silindir ile sıkılaştırılır. Sonuç olarak kireç stabilizasyonu uygulaması sayesinde, yol zemininde iş makineleri kazıma işlemi yapılması, hafriyat malzemesinin depolama alanına nakli ve yine aynı zeminde yapılacak dolgu çalışması için uygun malzeme temini ve nakliye işleri gibi maliyetler ortadan kalktığından ekonomik anlamda büyük tasarruf sağlamaktadır” dedi.

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU