EDİRNE'NİN ÜNLÜLERİ -29

Hıfzı Mehmet Efendi(Şair ve bilgin) Hıfzı Mehmet Efendi şair ve bilgini. Doğum tarihi bilinmiyor.Edirne'de doğmuştur. Yaşamı hakkında fazla bilgi yoktur. Kuran eğitimi aldı ve dönemin ünlü bilginlerinden

GÜNDEM 4.10.2015 15:25:00 0
EDİRNE

Birçok antik Yunanca, Arapça, Farsça, İbni Sina ve Biruni'nin bilimsel yapıtlarını inceledi. Değişik konularda çalışan Hıfzı Mehmet Efendi birçok yapıt vermiştir. Yapıtlarında arı bir Türkçe kullanmış hece ölçüsü'yle şiirlerini yazmış şiirlerinde atasözleri, manzumeler ve risaleler kullanmıştır. Ölüm tarihide bilinmemektedir.

Yapıtları

  • Divan
  • Münşeat (Nesirler)
  • Manzume-i Durub-i Emsal (Atasözleri Derlemesi)
  • Amal-i Salihat (Ahlakça Beğenilmiş Eylemler)

Nazmi Özoğul(Eski Kara Kuvvetleri Komutanı veSiyasetçi)

 Nazmi Özoğul Edirneli Asker ve  siyasetçilerden dir. 1918 ytılında Edirne’de doğdu ve 8 Ekim 1987 istanbulda vefat etti.  Harp Okulu mezunudur. Kara Kara Kuvvetleri Komutanlığı Piyade Müfettişliği İstihbarat Subaylığı, 40. Tümen Gelibolu Kilitbahir Tabur Komutanlığı, F.İ.U.Rs.Harp Tarihi Dairesi Subaylığı, 4. Yurtiçi Bölge Komutanlığı Seferberlik Şubesi Emir Subaylığı, Yazarlık, Adalet Partisi Kurucu Üyeliği, TBMM 1.(XII) ve 2.(XIII) Dönem Edirne Milletvekilliği yapmıştır. Evli ve üç çocuk babasıdır.

Necmettin Sahir Sılan(Siyasetçi)

 Necmettin Sahir Sılan  siyasetçi.1896 yılında  Edirne’de  22 Ağustos 1992 yılında vefat etti.  Ankara Adliye Hukuk Mektebi mezunudur. Meclis-i Mebusan ve Ayan Meclisi Zabıt Katipliği, TBMM Evrak ve Tahrirat Müdürlüğü, Başvekâlet Husûsî Kalem Müdürlüğü, Ergani Bakır Madeni Şirketi Komiserliği, Üsküdar-Kadıköy ve Havalisi Halk Tramvayları Şirketi Murahhas Üyeliği, Sümerbank İdare Meclisi Üyeliği, Tasvir-i Efkar, Tercümanı Hakikat, Vakit ve Zaman Gazeteleri Yazarlıkları, Tiyatro Yazarlığı, İstanbul Vilâyeti Umûmî Meclisi Üyeliği, Türk Dil Kurumu Üyeliği, Muharipler Derneği Üyeliği, TBMM VI. Dönem Bingöl, VII. ve VIII. Dönem Tunceli Milletvekilliği, VI. ve VIII.Dönem TBMM Başkanlık Divânı Kâtip Üyeliği yapmıştır. İstiklal Madalyası sahibidir. Evli ve dört çocuk babasıdır.

Caleb Afendopolo, Edirne'de 1430'dan önce doğup bir süre Belgrad'da yaşayan ve İstanbul'da 1499'da ölen birçok alanda ihtisas yapmış Yahudi bir bilimadamıdır. Samuel HaRamati'nin kardeşi, Judah Bali ve Karay cemaatinin hahamı ve Elijah Başyazı'nın kayınbiraderi ve havarisiydi.

Bir Paris yazıtında, özel dersler vererek geçimini sağladığından bahsedilmektedir fakat bu durumun Moritz Steinschneider tarafından şüpheli olduğu düşünülmektedir. Edirne'de Mordecai Comtino'nun öğrencisi olarak fende uzmanlaştı; derinlemesine ve orijinal düşünce açısından eksiklikleri olan Afendopolo'nun, içinde, kimisi satın alınmış ve kimisi de kendisi tarafından çoğaltılmış ender yazıtlar bulunan geniş kütüphanesi edebi anlamda üretken olmasına olanak sağladı. 1490'da, hocası Başyazı'nın Karay kanunlarıyla ilgili bitmemiş çalışmasına devam etti.

Afendopolo'nun kız kardeşi olan Başyazı'nın karısı, kocasından evvel öldüğü için ona kayınbirader demeyi bırakıp hoca dedi. Afendopolo, Başyazı'nın tezini bitiremeden öldü.

 Afendopolo'nun kişisel çalışmaları Karaimlerle ilgili dolu bilgiler sunar. Çalışmalarının parçalarının büyük bir kısmı Jonah Hayyim Gurland tarafından eseri Ginze Yisrael (Lyck, 1865)'de bir kısmı da Abraham Firkovitch tarafından gün ışığına çıkarıldı. Yazıları şunlardır:

  • Aaron ben Elijah'nın Etz HaHayim (1497) çalışmasının Derek Etz HaHayim adı altında tanıtıcı içeriği.
  • Judah Hadassi'nin Eşkol eserinin benzer şekilde tanıtıcı içeriğı Nahal Eşkol adı altında (Koslov, 1836).
  • Sevgi, tıp ve aktif zeka üzerine Divan şiiri ile yazılmış Gan HaMelek (Krallar Bahçesi) isimli ana çalışması.
  • Asarah Mamarot (On Söylev), Pesah ile ilgili çalışması.
  • Abner ben Ner (1488), İbranice, Şaul, Davud ve Saba Melikesi Belkıs'ın diyalogları bulunan makam.
  • Ezgiler Ezgisi ile ilgili kinayesi.
  • İggeret ha-Şehita (1497), damadına dini yolla hayvan kesimini anlatan mektubu.
  • Seder İnyan Şehita, aynı konunun kafiyelisi[1].
  • Arak'ın kullanılışı.
  • Iggeret ha-Kimah, yasak evlilikler ve Yeşu'nun çalışmaları.
  • Patşegen Ketab ha-Dat (1496), Tevrat ve Aftara üzerine.
  • Karay takvimine göre yedi hafta hesaplanışının Rambam'a karşı savunması.
  • Moses ben Jacob ha-Ashkenazi'ye karşı Aaron ben Elijah'ın Gan Eden'inin savunması.
  • Nicomachus'un aritmetik üzerine olan çalışmalarının İbranice tercümesiyle ilgili yorumları.
  • Elijah'ın Gan Eden eserinin yorumlarında kullanılan astronomik tezleri.
  • İggeret ha-Maspeket, astronomik terminolojiler.
  • Tikkun Keli Rob ha-Şa'ot (1487).

1.Athanasios(Bizanslı keşiş ve İstanbul patriği)

 1.Athanasios 1230 Edirne’de doğdu ve 28 Ekim 1310, İstanbul’da (Konstantinopolis’te öldü), Bizanslı keşiş ve Konstantinopolis (İstanbul) patriği. 1274'te toplanan İkinci Lyon Konsili'nin Ortodoks ve Katolik kiliselerinin yeniden birleşmesi yönündeki kararına karşı gelişen muhalefetin başında yer almıştır. Ortodoks Kilisesi içindeki reform çabaları, hem din adamlarının, hem yüksek devlet görevlilerinin tepkisiyle karşılaşmıştır.Athanasios, Yunanistan'daki Aynaroz Dağı'nın kutsal kesimindeki bir manastıra keşiş olarak yerleştikten sonra Filistin'e gitti. Galesios Dağında inzivaya çekildi ve burada papaz oldu. Daha sonra Aynaroz Dağına dönerek bir manastır kurdu. İkinci Lyon Konsili'nin kiliselerin birleşmesiyle ilgili kararına karşı çıktığı için, Patrik XI. İoannes (Bekkos) (1275-82) tarafından Filistin'e sığınmaya zorlandı. Ama 1289'da, birleşme karşıtı İmparator II. Andronikos'un tahta çıkması üzerine Athanasios da Konstantinopolis patriği oldu ve büyük bir kilise reformuna girişti. Din adamlarını katı bir disiplin içine soktu, piskoposların kendi piskoposluk bölgelerinde yaşamasını zorunlu kıldı ve keşişlerin başıboş dolaşmasını yasakladı. Onun 126 mektubundan oluşan derleme, hem I. Athanasios'un reform çabaları, hem de o dönemdeki Bizans'ın toplumsal ve ekonomik koşulları üzerine önemli bir kaynaktır.Athanasios'un katı önlemleri din adamlarının karşı koymasına yol açınca, İmparator Andronikos, onun görevden ayrılmasını kabul etti. Halkın desteğiyle daha sonra yeniden patrikliğe getirildi. Ama 1307'de Katolik Kilisesi'ne bağlı Fransisken keşişlerini Konstantinopolis'ten kovması üzerine birleşme yanlıları 1310 başlarında Athanasios'u görevden ayrılmaya zorladılar. Bunun üzerine Athanasios, Konstantinopolis'teki Kserolophos Manastırı'na girdi.

Hazırlayan/Seyit SÜREN