Lütfen kurallara uyalım!

TMMOB Makine Mühendisleri İstanbul Şubesi, bayram nedeniyle gidiş ve dönüş yoluna çıkacak sürücüleri uyardı. Yapılan açıklamada, "Lütfen kurallara uyalım, yetkilileri de göreve çağırÄ

GÜNDEM 22.09.2015 16:04:00 0
Lütfen kurallara uyalım!

Açıklamada, "Türkiye'de 2014 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 193 bin 215 kusura bakıldığında kusurların yüzde 88,6'sının sürücü, yüzde 9,4'ünün yaya, yüzde 1'inin yol, yüzde 0,6'sının taşıt ve yüzde 0,5'inin yolcu kaynaklı olduğu görüldü." dendi ve sürücülerin çok dikkatli olması istendi. TMMOB Makine Mühendisleri İstanbul Şubesi, Kurban Bayramı nedeniyle sürücüleri uyarın bir açıklama yaptı. Açıklamada, "Dört yılda trafiğe verdiğimiz can sayısı 14 bin 794. Sadece geçen yıl 3 bin 524 kişi öldü, 285 bin 59 kişi yaralandı ve bu insanlarımızın tahmini yüzde 20-30'u engelli hale geldi." dendi. Açıklama şöyle devam etti..

İNANILIR GİBİ DEĞİL

"İnanılır gibi değil ama Türkiye'de son 4 yılda karayollarında 4 milyon 931 bin 926 kaza meydana gelmiştir. Ölümlü yaralanmalı 615 bin 215 kazada yaralı sayısı 1 milyon 66 bin 41'dir. Bu sayılar trafik kazalarına bağlı engelli olan insanlarımızın fazlalığını ve her yıl artışını da ortaya koyuyor. Bu rakamlara bakıldığında açıkça katliam gibi bir tablo görülüyor. Bunlar yalnızca sayı değil, hayatın acı gerçekleri ve gün gibi ortada olan gerçekler. 

BU TABLOYU DEĞİŞTİRMELİYİZ! 
Bayram nedeni ile gidiş ve dönüş yoluna çıkacak olan sürücülerimizi uyarıyoruz! Lütfen kurallara uyalım, yetkilileri de göreve çağırıyoruz! Lütfen kazaların önlenmesi için daha fazla özen ve dikkatle çalışalım. Bayram tatili ile birlikte trafik kazaları açısından riskli günlere giriyoruz. Türkiye'de 2014 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 193 bin 215 kusura bakıldığında kusurların yüzde 88,6'sının sürücü, yüzde 9,4'ünün yaya, yüzde 1'inin yol, yüzde 0,6'sının taşıt ve yüzde 0,5'inin yolcu kaynaklı olduğu görüldü. 2014 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 264 bin 936 taşıtın yüzde 50,6'sı otomobil, yüzde 16,3'ü motosiklet, yüzde 15,9'u kamyonet, yüzde 3,2'si minibüs, yüzde 3,1'i kamyon, yüzde 2,6'sı otobüs, yüzde 2,2'si çekici, yüzde 1,1'i traktör ve yüzde 5'i diğer taşıtlardan oluştuğu tespit edildi.
SEBEPTE İLK SIRA HIZ
İnsana bağlı trafik kazalarının sebepleri arasında başta gelen hususlar; aşırı hız, hatalı sollama, direksiyon başında uyuma ve emniyet kemeri takılmamasıdır. Ölümlü kazalarda emniyet kemeri kullananların yüze 24`ü hiç zarar görmeden kazayı atlatmakta, emniyet kemeri kullanmayanlarda bu oran yüzde 6`ya kadar düşmektedir. Emniyet kemeri kullanımının zorunlu olduğu ülkelerde ölüm ve yaralanma oranları, kullanımın zorunlu olmadığı ülkelere göre yüzde  40 daha az olmaktadır.
ARAÇ BAKIM VE PERİYODİK MUAYENELER ZAMANINDA YAPILMALI
Kazalara sebep olan araç arızalarının önlenmesi için araç bakımlarının ve periyodik muayenelerinin zamanında yapılması gerekir. Araçların fren, balata, lastik, ön takım, elektrik sistemi, hidrolik sistemi, motor yağı, anti friz vb. konularındaki bakımları da yetkili servislerde mutlaka yapılmalıdır. Araçların fren bakımları son derece önemli bir husustur. Çünkü bayramlarda yolcu sayısı ve yükü artmaktadır. Aracıyla bütünleşmiş sürücüler bu değişimi algılayamayarak kaza yapabilmektedirler. Araçta taşınabilecek yolcu ve yük miktarı aracın belgesindeki değeri geçmemelidir. Gereğinden fazla yük aracın sürüş kararlılığını etkiler, fren mesafesini aşırı uzatır. Sürücünün günlük kullanımından daha ağır olan aracını yüksek hızlarda kullanması, frenlerin ısınmasına ve fren mesafesinin uzamasına neden olur. Ağırlık merkezinin yükselmesinden dolayı sürüş kararlılığının bozulacağını bilmeyen sürücüler kaza yapabilmektedirler. Öte yandan bu konuda yasal sınırın üzerinde hızla seyretmek sorunu kat be kat büyütmektedir. Fren bakımlarında disk fren balatası değişmiş araçlarda, trafiğin olmadığı bir boş yerde 4 - 5 kez tam fren yapılmalı, varsa fren zayıflığı tespit edilmelidir. 6 yıldan yaşlı lastikler teknik özelliklerinden çok şey kaybeder, fren mesafesini uzatır. Buna dikkat edilmelidir.
TAKİP MESAFESİNE DİKKAT, MOLA ŞART
Yüklü araç sürücüsünün önündeki araçla arasındaki takip mesafesini günlük kullanımına kıyasla artırması gereklidir. Yüklü araç sürücüsünün alışılmıştan daha yüksek ayak kuvveti ile frene basması gereklidir. Yasal hız sınırına uyulmalı. Hafif Ticari Araçlarda (Minivan, Van, Panelvan) yasal hız sınırının otomobillerden daha düşük (örneğin bölünmüş yollarda 93km/h) olduğu unutulmamalıdır. Sürücüler araç kullanırken hiçbir surette cep telefonu kullanmamalı, hız ve yola odaklanma konusunun ayrılmaz bir güvenlik sorunu olduğu hatırlanmalıdır. İnsan faktörü nedeniyle meydana gelebilecek trafik kazalarını en aza indirmek için bayram tatilinde şehir dışına çıkan sürücülerin emniyet kemeri takmaları, hız sınırına uymaları, yorgun, uykusuz ve alkollü araç kullanmamaları ve hatalı sollama yapmamaları gerekir. Yolculuk öncesi iyi uyunarak ve mutlaka dinlenmiş olarak yola çıkılmalı, 2 saatte bir kısa süreli de olsa mola verilerek dinlenilmeli ve ideal olanı 6 saat, maksimum 8 saat araç kullanılmalıdır. Yayalarımızın da yollardaki seyahatleri sırasında trafiğe ve trafik kurallarına azami dikkat etmesi çok önemlidir, özellikle yoldan karşıya geçişlerde ve karanlık yollarda bu dikkat daha da önemlidir.
ARAÇLARDAKİ EKİPMANLAR EKSİKSİZ OLMALI
Araçlarınızdaki ilk yardım çantası, üçgen reflektör, yangın söndürme cihazı gibi önem arz eden ekipmanların yola çıkmadan önce tam ve eksiksiz olduğu kontrol edilmelidir. Yollarımızdaki tadilat çalışmalarına dikkat edilmeli. Yeni yol yapımı ve yol tadilatlarındaki ikazların yeterli olmaması nedeniyle üzücü kazaların meydana geldiği bir gerçektir. Bu kısımlardaki uyarıcı ve ikaz levhalarının eksiksiz bir şekilde konulması ve dış etkenlerden (rüzgar, kar, yağmur, insan müdahalesi vb.) etkilenmeyecek şekilde sabitlenmesi gerekmektedir.  Yol bakım ekipleri bayramda olabilecek üzücü kazaların sonuçlarını; ilk yardım ekipleri ise can kayıplarını en aza indirmek için trafiğin yoğun olacağı bayram tatilinin başladığı ilk ve son günlerinde hazır beklemelidirler.
10 NUMARA YAĞ DENETIMLERİ
Bazı araç yangınlarının “10 numara yağ"dan kaynaklandığı yönünde bilgiler mevcuttur. Ülkemizin akaryakıt vergilerinin fahiş oranlarda olması bu yasadışı sektörün oluşmasının başlıca nedenidir. Bu konuda denetimler mutlaka artırılmalıdır. Yaşanan kazalar göstermiştir ki işletme veya araç sahiplerinin yönetmeliğin öngördüğü hükümleri yerine getirmediklerini göstermiştir. Yönetmeliğin söz konusu araçlarda uygulanıp uygulanmadığı, 10 numara yağ kullanılıp kullanılmadığı gibi trafik güvenliğini tehlikeye atan hususların takibi ve denetimi hiçbir kurum ve kuruluş tarafından yapılmamaktadır. Kısaca, özel ve kamuya ait toplu taşıma araçlarında ciddi bir güvenlik sorunu görülmektedir.Yaşanan kazalar yasal denetim ve mevzuat eksikliklerinin yanı sıra siyasal iktidarın her alanda olduğu gibi bu alanda da mühendislik hizmetlerini devre dışı bırakması, uzman kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmamasının sonuçlarıdır.Sonuç olarak; vatandaşlarımızın bayram trafiğinde dikkatli araç kullanmalarını, kurallara mutlaka uymalarını, ilgili makamlarca gerekli önlemlerin alınmasını diliyoruz.