Tüketici haklarında yeni dönem

Tüketici haklarını baştan düzenleyen Yeni Tüketici Kanunu dün yürürlüğe girdi. Kanunla tüketiciden 65 ayrı kalemde ücret alan bankalar artık yalnızca BDDK ve Bakanlığın belirlediği ücretleri a

GÜNDEM 28.05.2014 17:32:00 0
Tüketici haklarında yeni dönem

Yeni Tüketici Kanunu dün yürürlüğe girdi. Tüketicinin korunmasını hedefleyen yeni kanunda, tüketici kredileri, kredi kartları ile ilgili sözleşmeler, kart üyelik aidatları, ön ödemeli konut satış sözleşmeleri, ayıplı malların iadesi, abonelik sözleşmeleri gibi birçok alanda uygulanacak yaptırımlar düzenlenerek yürürlüğe girdi.

BANKALAR AİDATSIZ KREDİ KARTI SUNMAK ZORUNDA

Yirminin üzerinde ikincil düzenleme ile vatandaşa büyük haklar getirecek yasaya aykırı davrananları cezai yaptırımlar bekliyor. Yeni Kanun kapsamında bankalar tüketiciye aidatsız kredi kartı sunmak zorunda. Bankaların aldığı ücret ve komisyonlara sınırlama getirilirken bileşik faiz uygulaması da rafa kalktı. Tüketici hakem heyetleri de 3 bin TL’ye kadar olan anlaşmazlıklara çözüm getirebilecek. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın uzun süren çalışması sonrasında yürürlüğe giren yasal düzenleme kapsamında aldatıcı ve yanıltıcı reklamların yanı sıra sözleşme yolsuzlukları ve kalitesiz üretimlerin de önüne geçildi. Yönetmeliğin yayınlanmasının ardından yeni kanunun hükümleri uygulanmaya başlandı.

HESAP İŞLETİM ÜCRETİ ALINAMAYACAK

Yeni tüketici kanuna göre artık tüketicilerin kredi kullandıkları bankadan sigortalanması zorunluluğunun kaldırıldığını belirten Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, “Tüketici, isterse sigorta yaptırabilecek. Tüketicinin satın aldığı ürün ile ilgili cayma hakkı sürelerini 14 güne çıkardık. Bankalar tarafından zorunlu olarak açılan hesaplarda, masraf ve ücret talep edilmesi yasaklandı. Açılan hesaptan hiçbir şekilde hesap işletim ücreti alınamayacak. Bankalar her işlem için tüketiciden ücret talep edemeyecek. Aidat zorunluluğu olmayan kart alternatif olacak” dedi. Yazıcı, yeni düzenleme ile tüketicilerin aldıkları üründen iki yıl içerisinde vazgeçme hakkının olduğunu belirterek, “Mevcut kanunda uygulamada 30 gün sonra tüketiciler doğrudan sadece tamir ettirme hakkı bulunuyordu. Yeni kanunla birlikte tüketiciler sözleşmeden dönebilir, para iadesi isteyebilir. Ayıp oranında satış bedeli isteyebilir, ücretsiz onarım isteyebilir, aynı kalitede ürünle değiştirilmesini isteyebilir. Ürünün niteliğine göre iki yıl içerisinde kullanabilecek” dedi.

TÜKETİCİNİN YÜKÜMLÜLÜĞÜ HAFİFLETİLDİ

Konut kredisinin erken ödenmesi halinde tüketicinin yükümlülüğünün hafifletildiğini ifade eden Bakan Yazıcı, “Yüzde 2’lik tüketici kredisi erken ödeme tazminatı yüzde 1’e inecek. Bankalar tarafından zorunlu olarak açılan hesaplarda, masraf ve ücret talep edilmesi yasaklandı. Açılan hesaptan hiçbir şekilde hesap işletim ücreti alınamayacak. Taksit ödemek için açtıkları hesaptan ücret alınması kaldırıldı” dedi. Yazıcı, “Belediyelerden herhangi bir inşaat ruhsatı almadan inşaat yapan hiçbir firma maketten konut satışı yapamayacak. 14 günlük süre içerisinde cayma hakkını kullanabilecekler. Konut devir teslim tarihine kadar tüketiciye yüzde 2 tazminat ödemesi koşuluyla sözleşmeden vazgeçme hakkı veriliyor” ifadelerine yer verdi. Yazıcı, “Kapıdan satış yapan firmalar, yetki belgesi almak zorundalar. Böylece kayıt altına olacaklar ve denetlenebilecekler” açıklamalarında bulundu.

TÜKETİCİDEN ÜCRET TALEP EDİLEMEYECEK

Tüketici hakem heyetine yapılan başvurularda sorunların yoğunlaştığını kaydeden Yazıcı, “Finansal hizmetlerde tüketiciler daha fazla korunacak. Masraf ve komisyonların alınmasının önüne geçilmesi hedeflendi. Bankalar her işlem için tüketiciden ücret talep edemeyecek. Bakanlığımız ve BDDK hangi işlemlerden ücret alınabileceğini belirleyecek. Tüketici isterse ücretsiz kartı ya da farklı avantajlar konusunda ücretli kartı tercih edebilecekler. Aidat zorunluluğu olmayan kart alternatif olacak. Tüketici kredilerinde tüketici başka sigorta şirketinden sigorta yaptırabilecek” açıklamalarında bulundu.

Haber / Ahmet KARDEŞ